فلوت کارتن چیست

ماهیت فلوت کارتن

کارتن فلوت یا فلوت کارتن، شکل موج ورق کارتن را توضیح داده و تشریح می کند. این فلوت ها دارای گام های مختلفی بوده که هر کدام جداگانه تعریف می شوند. اما به هر روی، رنج گام های فلوت در ورق سازی به چند دسته با عنوان A، B، C، E و F تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این گام ها را بر اساس فوت اندازه می گیرند. مثلا در فلوت A که بلندترین گام ها را در هر موج شامل می شود در یک فوت به طور کلی 36 کنگره یا راس موج وجود دارد. در اصل هر گام فلوت در این نوع حدود 1.4 اینچ است. این نوع از کارتن فلوت معمولا کارتن هایی قوی و مستحکم می شوند. در واقع A فلوت عنوان مستحکم ترین نوع مقوای لمینتی را به خود اختصاص داده است.

B فلوت چگونه است؟ این را که نوع دوم از کارتن فلوت به حساب می­آورند چیزی کم از نوع A ندارد. فلوت B شامل 47 عدد کنگره در یک فوت است. کارتن­های تهیه شده از این جنس نیز در نوع خود قوی و مستحکم بوده و در صنایع مختلف از جمله در جابه­جایی­ها به وفور استفاده می­شوند. گاهی نوع B را با نوع C ترکیب کرده و در تولید کارتن فلوت های 5 لایه ای مورد استفاده قرار می­دهند.

ورق فلوت اما هویتی ترکیبی دارد. این نوع از کارتن ترکیبی از B و A است. یعنی می توان روی استحکام و قدرت آن برای ساخت کارتن های نسبتا با دوام حساب کرد، هر چند در مقایسه با دو نوع دیگر تا حدودی ضعیف است. در این نوع از کارتن فلوت ها در هر فوت 39 کنگره به کار رفته است.

نوعی دیگر نیز E فلوت است که کم ضخامت ترین کارتن های مورد استفاده در کشور ما از این نوع هستند. به همین دلیل است که عموما برای تولید جعبه ­های کاغذی و دارویی مورد استفاده قرار می­گیرد. در E فلوت در هر فوت 90 فلوت یا کنگره به کار رفته است.

اما هر کدام از این نمونه های ذکر شده که در کارتن فلوت کاربرد زیادی دارند از نظر ارتفاع و دندانه ها و فواصل بین آنها به صورت جزئی تشریح می­شوند که در ادامه برای یادگیری و آشنایی بیشتر شما عزیزان آورده شده است:

انواع مختلف فلوت کارتن ها | کارتن لاین

گروه فلوت A

این گروه را که آ فلوت نیز می گویند که دارای دندانه های با ارتفاع بین 4.5 الی 5 میلی متر بوده و در هر متر چیزی حدود 105 تا 125 دندانه استفاده می شود. این ارتفاع بالا موجب می شود که ورقه مقاومت و استحکام بالایی در برابر ضربه ها داشته باشد. این نوع کارتن فلوت را در تولید جعبه هایی که در جابه‌جایی های بزرگ و حساس مثل کارتن یخچال به کار برده می شود می توان استفاده کرد.

گروه فلوت B

این نوع، از فلوت A کمی ضعیف تر بوده، اما همچنان به خاطر توانایی بالای آن در برابر فشار زیاد و ایستادگی و استقامت بالا در برابر له شدن معروف بوده و کاربرد زیادی دارد. ارتفاع هر کنگره در این نوع فلوت چیزی بین 2.1 الی 2.9 میلی متر بوده که در هر متر از آن حدود 125 الی 150 عدد کنگره به کار رفته است. این نوع برای بسته بندی های نسبتا بزرگ استفاده می شود.

گروه فلوت C

کارتن فلوت شکل گرفته از این نوع نیز تقریبا مانند خروجی های دو مورد دیگر است. ارتفاع دندانه های این فلوت چیزی بین 3.5 الی 3.7 میلی متر بوده که در هر متر از آن 120 الی 145 کنگره به کار رفته است. مقاومت این نوع از فلوت ها از نوع متوسط بوده و از دو نوع A و B کم تر است.

گروه فلوت E

نوع E شامل 290 تا 320 عدد کنگره در هر متر بوده که هر کدام ارتفاعی بین 1.1 تا 1.6 میلی متر را دارا هستند. معمولا این نوع دارای بیشترین استقامت در برابر فشار و له شدگی است. کارتن فلوت های کوچک عموما از این نوع هستند؛ چراکه ظرافت در این کار بسیار اهمیت دارد.

گروه فلوت F

آخرین و کم ضخامت ترین نوع از انواع فلوت کارتن ها محسوب می شود. نوع F دارای هر کنگره به ارتفاع حدود 0.8 میلی متر و 420 کنگره در هر متر است. فلوت F کاربرد کمی در صنعت کارتن سازی دارد و اغلب در تهیه جعبه های ادکلن، اسپری، لوازم آرایشی و … مورد استفاده قرار می گیرد.


منبع: شرکت کارتن لاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد