استاندارد های زعفران

زعفران از گذشته بعنوان یک طعم دهنده عالی و در عین حال گران در سفره غذاهای ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. زعفران یک ادویه بی نظیر ایرانی است که دارای طعم ، رنگ و رایحه ای فوق العاده می باشد که در کشورهای دیگر هم مورد استقبال قرار گرفته است و سالانه حجم زیادی از نیاز کشورهای دیگر توسط تولید کنندگان ایرانی تامین می شود. امروزه زعفران درکشورهایی مثل فرانسه، هند، ایران، مراکش، اسپانیا و ترکیه کشت و تولید می شود. زعفران تولید شده در ایران بیش از ۹۰ درصد تولید این محصول در جهان می باشد، که بطور سالانه به رقم ۳۰۰ تن می رسد. به دلیل وجود بازار رقابتی در تولید زعفران در ایران و حتی برخی کشورهای اروپایی باعث شده تا تولید کنندگان به کیفیت تولید زعفرانشان از مرحله کاشت تا زمان داشت و برداشت توجه ویژه ای داشته باشند.


لزوم سرمایه گذاری در حوزه بسته بندی

صادرات در تمام کشورها به دلیل اینکه منبع درآمدزایی و درآمد ارزی و به دنبال آن ارتقای جایگاه بین‌المللی و رشد اقتصادی است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. اهمیت بسته‌بندی کالاها در آن دسته از کالاهایی که صادر می‌شوند بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل در تمام دنیا در کنار تقویت صادرات به صنعت بسته‌بندی نیز اهمیت بسیار زیادی داده می‌شود و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای تقویت صنعت بسته‌بندی که در مرحله اول جذب‌کننده مشتری است، انجام می‌شود. به‌طور کلی صنایع چاپ و بسته‌بندی در توسعه صادرات غیر نفتی بسیار نقش‌آفرین است. صنعت بسته‌بندی ایران نیز امروز از توانمندی‌های لازم برای حضور در بازارهای جهانی برخوردار بوده و می‌تواند در ساختار اقتصادی کشور مثمر واقع شود. همچنین صنعت بسته‌بندی موتور محرک برای برون‌زا شدن اقتصاد و پیشرفت تولید داخلی و حلقه تکمیل‌کننده زنجیره تولید و صادرات است. اما صنعت چاپ نیز در سیستم تولیدات انبوه مثل چاپ گراور، مطبوعات، چاپ‌های خبر و کتاب یا به آن صورت رشدی را در سال‌های اخیر نداشته یا در حال رکود بوده و در کنار آن چاپ‌های سیستم‌های یو.وی، فلکسو عرض کم با همان خطوط تولیدی هیبرید رشد خوبی را داشته است. در حال حاضر برای اینکه خودمان را با سایر کشورهای صنعتی یا در حال توسعه بیشتر وفق دهیم و بتوانیم در این زمینه با آنها رقابت کنیم، به سرمایه‌گذاری بیشتری نیاز داریم. اهمیت بحث کیفی‌سازی و استاندارد‌سازی در بازارهای بین‌المللی و داخلی نیز بر کسی پوشیده نیست و این روزها استاندارد برای تولید در زمینه‌های مختلف بحث داغی است.

صنعت چاپ

رئیس جهانی فناوری های چاپ نمایشگاه دوسلدورف می گوید: در 10 سال اخیر با ورود فناوری دیجیتال به صنعت چاپ شاهد تغییرات زیادی هستیم، البته در بازدیدی که از نمایشگاه داشتم از دیدن پیشرفت های ایران به ویژه در بخش طراحی و گرافیک که خیلی قدرتمند است، شگفت زده شدم.

سبین گلاریان می افزاید: با وجود ظرفیت های خوبی که ایران در صنعت چاپ دارد به راحتی می تواند وارد بازارهای بین المللی شود که هم ایران و هم جامعه جهانی از همکاری های متقابل منتفع خواهند شد.


مدیر اتحادیه جهانی فناوری و بسته بندی دوسلدورف می گوید: با برندهای جهانی زیادی در نمایشگاه دوسلدورف همکاری می کنیم و هدف ما از حضور در این نمایشگاه مرتبط کردن کشورهای در حال رشد با برندهای معتبر است.

برنر یابلونوسکی در ادامه می افزاید :ایران در زمینه مواد غذایی از وضع خوبی برخوردار است ولی برای رسیدن به بازارهای جهانی نیاز به بسته بندی های خاص دارد که در تعامل و همکاری با برندهای معتبر فراهم خواهد شد.


تشکل های صنفی بسته بندی

با توجه به پراکندگی موضوعی بخش بسته بندی امکان ظهور یک تشکل کلی برای بسته بندی که هر یک از اعضای آن نماینده یک واحد صنعتی یا خدماتی باشند و در ضمن با یکدیگر نیز منافع مشترک داشته باشند به صفر نزدیک است. زیرا منافع صنفی بعضی از صنایع زیر مجموعه بخش بسته بندی اصلا در تضاد با یکدیگر است و یا حرف مشترکی با یکدیگر ندارند. برای مثال دغدغه ها و ایده آل های صنف کارتن نه تنها هیچ شباهتی به تمایلات بخش پلاستیک ندارد، بلکه در بعضی مسائل نیز در تضاد و رقابت با یکدیگر هستند. بهترین کار ایجاد تشکل های صنفی در صنوف و صنایع جزء است. مانند صنعت کارتن، صنعت تولید لفاف بسته بندی، صنایع چاپ لفاف بسته بندی، ماشین سازان بسته بندی، جعبه سازان، سازندگان ظروف پلاستیکی، فلزی یا شیشه ای و...


با تشکیل چنین تشکل هایی زمینه برای ایجاد یک کنفدراسیون یا تشکلی که اعضای آن نمایندگان تشکل های صنفی مربوط به بسته بندی باشند عملی تر خواهد بود. آن گاه چنین تشکلی به مسائلی کلی چون جذب اعتبارات کشوری، تقسیم منابع و امکانات، توسعه ارزش های افزوده و مسائلی شبیه آن خواهد پرداخت.


بسته بندی هزینه نیست

بی باک، یک کارشناس ارشد هنر نیز در رابطه با بسته بندی محصولات صنایع دستی به ایسنا اظهار کرد: باید توجه داشت هزینه‌هایی که برای بسته بندی می‌شود هزینه مضاف نیست، چراکه بسته بندی بخشی از فرآیند تولید است و اگر درست و تخصصص صورت گیرد، می‌تواند مزیت‌های بسیاری از جمله کمک در تصمیم‌گیری خرید مصرف کننده و هویت بخشی به محصول، مدیریت مناسب چیدمان محصول و سهولت حمل و نقل دارد.


وی افزود: بسته بندی، ابتدایی‌ترین نیاز هر محصول پیش از عرضه به بازار است و علاوه بر کمک به فروش بهتر تولیدکننده، زمینه اشتغال زایی مناسبی برای طراحان این حوزه فراهم می‌کند.