آخرین آمار رسمی تولید زعفران در ایران مربوط به سال ۱۳۹۸ است. طی آن سال، تولید زعفران حدود ۹۶ تن افزایش یافته و به ۵۰۰ تن رسیده بود. سطح زیر کشت زعفران طی سال ۹۸ حدود 188 هزار هکتار بوده که این رقم در سال قبل از آن، 115 هزار هکتار بوده است.
ایران طی شش ماه نخست همان سال، حدود 87 تن زعفران به ارزش تقریبی 92 میلیون دلار صادر کرد. ضمن آنکه در کشور ما بیش از ۱۰۰ واحد ثبت شدهٔ صنایع تولید و بسته بندی زعفران با ظرفیت اسمی بیش از ۵ هزار تن مشغول فعالیت هستند.
به طور کلی ایران بزرگ ترین تولیدکنندهٔ زعفران دنیاست، اما نبض بازار در اختیار اسپانیا قرار دارد. از مهم ترین دلایل آن می توان به این نکته ها اشاره کرد:
سرمایه گذاری ثابت برای تولید پودر زعفران با ماندگاری بالا، حدود 582 میلیون تومان تخمین زده شده که از این مقدار، 428 میلیون تومان هزینهٔ ثابت و 132 میلیون تومان هزینهٔ در گردش است. دورهٔ بازگشت سرمایه هم حدود یک تا دو سال، با سودآوری 56 درصد خواهد بود.
قیمت تجهیزات بسته بندی زعفران در مقایسه با بسیاری از صنایع فرآوری خوراکی، چندان بالا نیست. به عنوان مثال دستگاه دوخت پلاستیک باکیفیت، حدود یک میلیون و دویست هزار تومان هزینه دارد. از دیگر دستگاه های مورد نیاز برای فرآوری و بسته بندی زعفران می توان به دستگاه های شیرینگ و اسکین پک اشاره کرد که هرکدام حدود 5 میلیون تومان قیمت دارند.
هزینه های مربوط به گمرک، بازرسی و حمل و نقل هم در محاسبهٔ میزان سود تجارت زعفران و صادرات آن در نظر گرفته می شوند. برای دستیابی به آخرین اطلاعات مربوط به نرخ حمل و نقل و شرایط آن، به وب سایت انجمن سراسری شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران مراجعه کنید.
نکتهٔ مهم در مورد زعفران اهمیت نگهداری درست این محصول و وجود آزمایشگاه کنترل کیفیت و هزینه در گردش است که تأمین آن ها هم حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. قیمت فروش نهایی کالا، وابسته به حاشیهٔ سود مورد نظر و همین طور توافق بین فروشنده و خریدار است.
ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می کند و به همین خاطر جایگاه ویژه ای در تولید زعفران دارد. حدود دویست هزار هکتار زمین به کشت زعفران اختصاص دارد و بیش از ۷۰ درصد این محصول صادر می شود. از طرف دیگر گیاه زعفران آفت چندانی ندارد، مگر اینکه با آب دهی زیاد، دچار قارچ شود. بنابراین سود تجارت زعفران بسیار بالاست.
اگر می خواهید وارد کار خرید و فروش زعفران شوید، برای رسیدن به سود تجارت زعفران باید ابتدا انواع زعفران ایرانی را به خوبی بشناسید. چون در بازار زعفران معمولا پنج نوع زعفران ایرانی پیدا می کنید که بر اساس کیفیت و قیمت با هم فرق دارند و عبارتاند از:
برای محاسبهٔ سود صادرات زعفران باید ابتدا هزینهٔ خرید زعفران صادراتی در داخل ایران و هزینه های صادرات آن را محاسبه کنید. اگر مجموع این هزینه ها را از قیمت فروش زعفران در خارج از کشور کم کنید، سود تجارت زعفران به دست خواهد آمد.
مسلم است اگر بتوانید زعفران را داخل کشور با قیمت ارزان تری خریداری کنید یا از بهترین زعفران صادراتی استفاده کنید تا فروش خوبی در بازارهای جهانی داشته باشید، سود بیشتری به دست خواهید آورد. زعفران سرگل ایران بهترین زعفران دنیاست. این زعفران رشته های بسیار کوتاه و سرخ رنگی دارد. آزمایش های مختلف روی زعفران سرگل ایران، شدت رنگ دهی ۲۳۰ تا ۲۵۵ و رطوبت فوق العاده اندک ۲ درصد را نشان داده اند.
منبع: شرکت صدف پک
زعفران در انواع مختلف رشته ای و پودری در بازار وجود دارد. یکی از انواع محبوب زعفران، زعفران رشته ای است. زعفران رشته ای قبل از استفاده باید آسیاب شود. برای آسیاب زعفران بهترین وسیله هاون و یا زعفران ساب است.
همان طور که می دانیم هاون ها در دو نوع هاون چوبی و هاون فلزی تولید می شوند. اما کدام یک از آن ها برای آسیاب کردن زعفران مناسب است؟ با توجه به این که چگونگی آسیاب زعفران می تواند در کیفیت آن تاثیر گذار باشد، در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که هاون فلزی و هاون چوبی هر یک چه مزیتی برای آسیاب زعفران دارد.
هاون ظرفی فلزی یا چوبی است که از قدیم برای آسیاب کردن زعفران مورد استفاده قرار می گیرد. اندازه هاون هایی که برای آسیاب زعفران مورد استفاده قرار می گیرد نسبتا کوچک است و به همین دلیل شستن و حمل و نقل آن ها نسبت به هاون های بزرگ راحت تر است. برای آسیاب کردن زعفران در اغلب موارد از نوع فلزی و یا چوبی استفاده می شود.
برای ساخت هاون چوبی در بیشتر موارد از چوب درخت سدر، گردو و یا چوب سایر درختان استفاده می شود. هاون چوبی زعفران کوچک در حالت استاندارد دارای قطر 6 و ارتفاعی بین 5 تا 10 سانتی متر است. هاون فلزی که غالبا از برنج ساخته میشود نسبت به هاون چوبی گرانتر است و در سایزهای مختلف در بازار وجود دارد.
واقعیت این است که از هر دو هاون فلزی و هاون چوبی می توان برای آسیاب کردن زعفران استفاده کرد. اما برای آسیاب کردن زعفران در هاون فلزی بهتر است که کمی شکر و یا حبهی قند به زعفران اضافه شود. اضافه کردن شکر و قند باعث می شود که زعفران به ذرات ریزتری تبدیل شود و کاملا حالت پودری داشته باشد.
از طرف دیگر نکته مهم این است که حتما قبل از استفاده از هاون آن را به خوبی شسته و تمیز کنید تا در صورتی که هاون بوی ادویه های دیگر را گرفته باشد، عطر زعفران را از بین نبرد. علاوه بر این از نگه داشتن زعفران در هاون خودداری کنید و اضافه زعفران را به ظرف دربسته منتقل کنید. چرا که در معرض هوا کیفیت زعفران کاهش مییابد.
شرکت صنایع پلاستیک صدف توس به عنوان تولیدکنندهای پیشرو در تولید ظروف بسته بندی زعفران شناخته میشود. با توجه به فعالیت در این زمینه، صدف پک لازم دید تا برای پاسخ به نیاز های مختلف این حوزه، به تولید هاون نیز بپردازد. صدف پک در این راستا اقدام به تولید هاون های فلزی با دو طرح هاون جامی و هاون سنتی کرده است. این دو طرح هاون فلزی در سایز های مختلفی عرضه میشود.
منبع: صدف پک
صنعت بسته بندی چند نقش اساسی برای شرکت ها و مشتریانشان ایفا می کند. علاوه بر این، بسته بندی محصولات با بازاریابی، فروش و آگاهی از برند مرتبط است. بنابراین برای شناساندن برندتان و ترغیب مشتریان به خرید آن، باید از بسته بندی مناسب برای محصولاتتان استفاده کنید.
بر اساس آماری که اخیرا گرفته شده تقریبا 72 درصد مشتریان معتقدند طراحی و بسته بندی محصول در تصمیم گیری آن ها برای خرید تاثیرگذار بوده است. بنابراین اگر توجه کافی به بسته بندی محصولاتتان نداشته باشید، احتمال دارد این گروه بزرگ از مشتریان را از دست بدهید. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره اهمیت بسته بندی محصولات در فروش و صادرات آن ها بدانید.
از آنجایی که از هر 10 نفر 7 نفر معتقدند بسته بندی یک محصول روی تصمیم گیری آن ها برای خرید تاثیرگذار است، شرکت ها باید به صنعت بسته بندی از منظر بازاریابی و فروش نگاه کنند. چطور بسته بندی می تواند فروش محصولتان را بالاتر ببرد؟
همانطور که پیش تر گفته شد، یکی از نقش های اساسی صنعت بسته بندی محصول، محافظت از آن حین حمل و نقل است که این مساله در صادرات اهمیت بالاتری پیدا می کند. محصول صادراتی مسیر طولانی را از مبدا تا مقصد طی میکند. بنابراین با توجه به اینکه محصول صادراتی چیست، باید نوعی بسته بندی برای آن در نظر گرفته شود که در این مسیر به محصول آسیبی نرسد.
به عنوان مثال، برخی محصولات نباید در معرض نور قرار بگیرند، برخی دیگر نباید فشاری را متحمل شوند و برخی دیگر نیز ممکن است در اثر تکان خوردن کیفیت خود را از دست بدهند. بنابراین با توجه به ویژگی های محصول باید نوعی بسته بندی برای صادرات آن در نظر گرفته شود که بتواند در طول مسیر از کالا در برابر تمامی خطرات احتمالی محافظت کند تا شرکت را متحمل زیان نکند.
ایزو ۱۴۰۰۱ یا استاندارد ۱۴۰۰۱ بر رعایت الزامات زیست محیطی در شرکت تأکید دارد. این استاندارد طی سال های اخیر بسیار مورد توجه شرکت های تولیدی معتبر و سازمان های بین المللی قرار گرفته است. چون بعضی فعالیت های صنعتی، تأثیرهای منفی بر طبیعت دارند و باعث مشکلات زیست محیطی می شوند.
استاندارد ۱۴۰۰۱ شامل الزاماتی برای مدیریت زیست محیطی شرکت هاست. شرکت ها و سازمان های معتبر می توانند با در نظر گرفتن الزامات قانونی و اطلاعات موجود دربارهٔ پیامدهای بارز زیست محیطی، اهداف و خط مشی خود را تدوین کنند.
کاربرد ایزو ۱۴۰۰۱ در شرکت، برای آن جنبه های زیست محیطی است که می توان کنترل کرد و بر آن ها تأثیر گذاشت. در واقع خود این استاندارد، بیانگر معیارهای عملکرد زیست محیطی مشخصی نیست. استاندارد ۱۴۰۰۱ برای سازمان هایی است که مایل به اعمال این موارد باشند:
شرکت هایی که گواهی نامهٔ ایزو ۱۴۰۰۱ را دریافت می کنند، در واقع به مشتری های خود این پیام را می دهند که در فرایند تولید، به محیط زیست توجه ویژه ای دارند. شرکت صدف پک هم با دریافت استاندارد ۱۴۰۰۱ نشان داده که برای طبیعت ارزش قائل است و به استاندارد ظروف زعفران اهمیت می دهد.
رعایت استانداردهای بسته بندی یکی از مهم ترین جنبه های عرضهٔ مواد غذایی سالم در سرتاسر دنیاست. حفظ ارزش غذایی و مواد تشکیل دهندهٔ محصولات ارگانیک از جمله زعفران و خشکبار در فرایند تولید، بسته بندی، حمل و عرضه، از اهمیت زیادی برخوردار است. در این میان، بسته بندی سالم در قالب رعایت استاندارد ظروف زعفران برای شرکت صدف پک از اهمیت بیشتری برخوردار است.
فرایند تولید ظروف بسته بندی و همین طور بسته بندی محصول نهایی، پیامدهای زیادی در حوزهٔ تولید و عرضهٔ مواد غذایی دارند. برای عرضهٔ محصولی با بالاترین کیفیت ممکن، باید تمرکز ویژهای بر تولید ظروف و بسته بندی محصولات داشت.
هدف اصلی بسته بندی مواد غذایی، از جمله زعفران و خشکبار، حفظ فیزیکی آن ها و در عین حال حفظ آن ها از آسیب وارده بر اثر فشار، نور آفتاب و شرایط آب و هوایی است. به عبارت دیگر، هدف اصلی حفظ محصول خوراکی در برابر عوامل خارجی است.
صدف پک با کنترل های عملیاتی در مصرف آب، مصرف انرژی برق، انتشار آلاینده ها در هوا و خاک، انتشار صدای ناشی از دستگاه های تولیدی، و در نهایت کنترل های عملیاتی در دفع ضایعات تولیدی، تلاش می کند استاندارد های لازم برای حفظ محیط زیست را بر اساس ایزو ۱۴۰۰۱ اجرایی نماید.
صدف پک با رعایت جنبه های زیست محیطی در فعالیت ها، و فرایند تولید محصولات خود، حداقل تأثیر منفی ممکن را بر محیط زیست می گذارد. برای نمونه انتشار گاز CO حاصل از سوختن سوخت های فسیلی در خودروهای حمل بار در کارخانه، جنبه زیست محیطی بوده و پیامد آن آلودگی هواست. اما صدف پک با اجرا کردن استاندارد ۱۴۰۰۱ تغییری در محیط زیست ایجاد نمیکند.
در واقع مهم ترین گام در اجرای ایزو ۱۴۰۰۱ شناسایی جنبه های زیست محیطی است. رعایت جنبه های زیست محیطی در صنعت بسته بندی، با توجه به آلودگی بالقوهٔ آن، می تواند نقش مهمی در حفظ طبیعت ایفا نماید. صدف پک با اجرایی کردن ملزومات این استاندارد، تلاش کرده گام مهمی در این زمینه بردارد.
منبع: شرکت صنایع پلاستیک صدف توس
ابتدا نگاهی اجمالی به انواع روش های چاپ می اندازیم و در ادامه خواهیم گفت هر روش برای چاپ چه نوع بسته بندی و ظرفی مناسب است. به طور کلی پنج روش برای چاپ بسته بندی محصولات وجود دارد:
✓ کیفیت بالا
✓ مناسب برای بسته بندی محصولات خوراکی، زیبایی و جعبه های وسایل الکترونیکی
✓ چاپ بیش از 4 رنگ
✓ امکان چاپ مات یا براق
✓ طیف رنگ های متفاوت در چاپ با ظرافت خاصی انجام می شود.
✓ برای چاپ بهینه به حجم بالای چاپ نیاز است که گاهی مقرون به صرفه نیست.
✓ تنظیمات اولیه برای هر چاپی متفاوت و کمی پیچیده است و ممکن است زمان بر باشد.
✓ روش چاپ و ابزار مورد استفاده آن سازگار با محیط زیست نیستند.
✓ چاپ فلکسو نسبتا ارزان تر است و تنظیمات آن پیچیدگی کمتری دارد.
✓ چاپ فلکسو سریع تر انجام می شود و زمانبر نیست.
✓ هم می توان از جوهر بر پایه آب استفاده کرد هم جوهر بر پایه روغن.
✓ به نسبت لیتو، کیفیت پایین تری دارد.
✓ طیف رنگ ها را به خوبی نمایش نمی دهد.
✓ بیش از 4 رنگ را به خوبی پشتیبانی نمی کند.
✓ هزینه تنظیمات اولیه برای چاپ صفر است.
✓ سرعت چاپ بالا است.
✓ محدودیتی برای تعداد چاپ ندارد.
✓ کیفیت چاپ آن به اندازه لیتو بالا است.
✓ حجم بالای چاپ بسیار گران قیمت خواهد بود.
✓ قابلیت مات یا براق کردن رنگ نهایی را همانند لیتو ندارد.
✓ از رنگ های متالیک نمی تواند استفاده کند.
✓ هزینه چاپ هر یک واحد آن گران است.
✓ کیفیت بالا
✓ قابلیت ترکیب 4 رنگ با رنگ PMS (پانتون)
✓ حجم بالای چاپ بدون اینکه تاثیری به روی کیفیت عکس داشته باشد.
✓ برای کاغذهای روکش دار نظیر گلاسه مناسب نیست
✓ تعداد زیادی برای چاپ مورد نیاز است
✓ چاپ زمانبر است.
✓ مناسب برای بسته بندی های از پیش ساخته شده نظیر بطری، کلاه، لباس، ماگ و سایر ابزار تبلیغاتی
✓ هزینه تنظیمات آن کم است
✓ حجم پایینی از تعداد چاپ قابل قبول است
✓ نیاز به سطح صاف برای چاپ ندارد.
✓ پروسه چاپ نسبت به لیتو بسیار کندتر پیش می رود
✓ احتمال اینکه اشتباهی توسط کارگران رخ دهد بالاست.
✓ به اندازه لیتو چاپ واضح و تمیزی نیست.
✓ تصاویر را به خوبی و با کیفیت چاپ نمی کند.
✓ برای تعداد بالای چاپ مناسب نیست.
یکی از روش های بسته بندی زعفران استفاده از پاکت کرافت است. پاکت کرافت 80 درصد از خمیر کاغذ تهیه شده و از جمله محصولاتی است که سازگار با محیط زیست هستند. چرا که به طور صد در صد قابل بازیافت است. پاکت کرافت در دو رنگ قهوه ای و سفید عرضه می شود و استحکام و انعطاف پذیری بالایی دارد.