مدل های مختلف بسته بندی زعفران

    زعفران ، طلای سرخ رنگ ، گیاهی کوچک با گلبرگ های بنفش رنگ است که دارای خواص غذایی و دارویی بسیاری می باشد. تولید و کشت این گیاه در ایران بیشتر در استان های خراسان و فارس رایج می باشد و به دلیل تنوع بالا در طراحی و بسته بندی آن ، برای صادرات و فروش عمده به مشتریان خارجی نیز استفاده می شود.

    ۵ نوع بسته بندی زعفران در ظروف پلی کریستال ، فلزی ، چوبی ، کاغذی و مقوایی و همچنین پاکت ها انجام می شود. هر یک از این مدل بسته بندی زعفران مزایای خاص خود را دارد؛ اما به صورت کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ✓ محافظت از محصول و تسهیل در حمل ونقل
    ✓ وجود وزن های مختلف در بسته بندی زعفران
    ✓ تنوع بالا برای پخش در بازار داخلی و خارجی
    ✓ تنوع انتخاب بالا با توجه به قیمت های گوناگون
    ✓ طراحی های مناسب برای اندازه ظرف و فضاگیر نبودن آن
    ✓ برندسازی محصول و حفظ کیفیت آن
    ✓ فراهم کردن برچسب اطلاعاتی بر روی ظروف بسته بندی زعفران

  1. ظروف پلی کریستال بسته بندی زعفران

    این نوع مدل بسته بندی زعفران به دلیل مستحکم بودن و مقاومت بالا ، وزن کم و شفافیت ظرف آن در انتخاب مشتریان ترجیح بیشتری دارد. البته عالی ترین و اقتصادی ترین مدل (با توجه به کیفیت بالای آن) از انواع بسته بندی زعفران نیز محسوب می‌شود. البته قیمت این محصولات ارزان نیست؛ بنابراین به دلیل قیمت بالایی که برای این نوع ظروف بسته بندی زعفران در مقایسه با سایر انواع بسته بندی ها تعیین می‌شود ، برخی از مشتریان را منصرف کند.

    ظروف پلی کریستال در حجم های مختلف طراحی و ارائه می شود. این تنوع شرکت بسته بندی زعفران ، حمل و نقل و صادرات آن را راحت و سریع کرده است. به گونه ای که این نحوه بسته بندی و قوطی های مدرن با طراحی جذاب و مناسب توانسته است در فروش بیشتر محصولات تأثیرگذار باشد. این نوع بسته بندی بسیار عالی و کاربردی می باشد؛ اما اگر بخواهیم معایب این مدل را ذکر کنیم ، تنها به قیمت بالا و گران بودن آن در نظر مشتریان می توان اشاره کرد.

    1. ظروف شیشه ای زعفران

      یکی دیگر از انواع بسته بندی زعفران ، ظروف شیشه ای است. این ظروف در بین مصرف کنندگان محبوبیت بالایی دارد. اما مواردی نظیر وزن بالا و شکنندگی ضعف های بزرگی برای این ظروف محسوب می‌شوند.

      مزایای ظروف پلی کریستال در قیاس با ظروف شیشه ای

      ظروف پلی کریستال به نوعی جایگزین ظروف شیشه ای محسوب می‌شوند. به طوری که زیبایی ظروف شیشه ای را دارند و در عین حال معایب این ظروف در آنها دیده نمی‌شود. در زیر به مزایای ظروف پلی کریستال زعفران نسبت به ظروف شیشه ای اشاره می‌کنیم:

      ✓ وزن کمتر
      ✓ شکنندگی کمتر
      ✓ قابلیت بسته بندی ثانویه ساده تر
      ✓ سهولت بیشتر در حمل و نقل
      ✓ قیمت ارزان تر
      ✓ سهولت چاپ
      ✓ و …

    2. ظروف فلزی بسته بندی زعفران 

      یک نوع بسته بندی لاکچری زعفران ، فروش آن در ظروف فلزی خاتم می باشد. این نوع بسته بندی در سایزهای مختلف طراحی شده است. هر یک از مدل های ظروف فلزی با ابعاد مختلف خود مشتریان خاص خود را دارد و این نوع ظروف بسته بندی زعفران جزو پرفروش ترین و عالی ترین نوع بسته بندی می باشد.

      طراحی خاص این ظروف فلزی که همراه با نقوش ایرانی می باشد ، قدمت فرهنگی ایرانیان را نمایش می دهد که می تواند نظر و توجه مشتریان را جلب کند. قیمت این نوع بسته بندی لاکچری زعفران با توجه به سایز و اندازه ظروف فلزی تعیین می شود. اما باید بگوییم که به دلیل جنس و کیفیت بالای این نوع ظرف بسته بندی زعفران ، برای صادرات و فروش به مشتریان خارجی از این ظروف استفاده می‌شود.

    3. ظروف کاغذی و مقوایی بسته بندی زعفران

      قدیمی ترین و رایج ترین مدل از انواع بسته بندی زعفران ، به صورت پاکت مقوایی بوده که قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. شرکت صدف پک از کاغذ های گلاسه 250g برای تولید این پاکت ها استفاده می کند. این نوع بسته بندی به عنوان پوشش ظروف پلاستیکی زعفران نیز استفاده می‌شود. سایز و مدل های این پاکت های بسته بندی زعفران تنوع بالایی بسیار بالایی هم دارد؛ تولیدکنندگان زعفران می‌توانند بر حسب نیاز از انواع این پاکت ها استفاده کنند.

      این مدل بسته بندی زعفران بیشتر برای فروش داخلی و خرده فروشی رایج است. اندازه های مختلف این مدل و راحتی آن و همچنین قیمت مناسب و صرفه اقتصادی این بسته بندی باعث انتخاب برتر آن از سوی مشتریان داخلی شده است.

      قیمت این نوع بسته بندی نیز با توجه به سایز و اندازه پاکت و مدل مورد نظر سفارش دهنده متفاوت می‌باشد. اما می‌توان گفت که در مجموع قیمت این مدل بسته بندی زعفران اقتصادی و به صرفه است.

      پاکت های بسته بندی زعفران هم به صورت چاپ عمومی برای فروش زعفران و هم به صورت چاپ اختصاصی برای ثبت برند شرکت شما صورت می‌گیرد.

      شاید بتوان گفت به دلیل سادگی و بسته بندی معمول این پاکت ها امکان صادرات و معرفی در سطح گسترده و بین المللی را نداشته باشد. چرا که با کوچکترین ضربه ای حالت بسته بندی خود را از دست می دهد و حتی ممکن است که به زعفران ها آسیب زده و آن ها را خرد کند. به همین دلیل محدودیتی که در مورد محافظت از زعفران و حفظ کیفیت آن برای حمل و نقل دارد ، از نقاط ضعف اصلی این نوع  بسته بندی زعفران می باشد.

      1. پاکت لمینت زعفران

        یکی دیگر از انواع بسته بندی زعفران پاکت لمینت است. این پاکت ها از کاغذ های گلاسه تولید می شوند و در ابعاد محتلفی قابل عرضه هستند. با پوششی که روی کاغذ ایجاد می‌شود ، مقاومت این پاکت ها افزایش می یابد. پاکت های لمینت زعفران در مدل ها و سایز های مختلف با بالاترین کیفیت تولید و عرضه می‌گردد.

      2. بسته بندی های ترسبافان

        سلفون ترس از موادی تولید می‌شود که به دلیل نوع جنس و قابلیت بالای چاپ در صنایع غذایی و نیز صنایع بهداشتی کاربرد دارد. بسته بندی ترسبافان قابلیت بالایی کشش و مقاومت مناسبی دارد و قدرت مقابله بسیار خوبی در مقابل رطوبت از خود نشان داده است. بنابراین کمک زیادی به خشک نگه داشتن زعفران می‌کند.

      3. پک مخملی و چوبی زعفران 

        شرکت صدف پک این نوع ظروف را که حاوی قسمت محافظ چوبی یا مخملی و ظرف اصلی زعفران می‌باشد ، با طراحی زیبا و مشتری پسند ارائه می‌دهد. این نوع بسته بندی زعفران قابلیت حک کردن نام و لوگوی شرکت تولیدکننده زعفران را دارد و برای زعفران صادراتی نیز مناسب است.

      4. پک های چوبی و مخملی زعفران در سایزها و مدل های گوناگونی تولید می شود و به همین دلیل قیمت هر یک با توجه به نوع آن می تواند متفاوت باشد. معمولاً این نوع ظروف بسته بندی زعفران به دلیل طراحی خاص آن به عنوان کادو و سوغاتی در میان اکثر افراد رایج شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.


    4. منبع: صدف پک

ظروف پلی کریستال زعفران

ظروف زعفران در جنس ها و حجم های متنوعی تولید می شوند. یکی از ظروف زعفران محبوب در بازار بسته بندی زعفران ، ظرف پلی کریستال زعفران است.

ظرف کریستالی زعفران که در ایران با نام ظرف کریستالی صدف معروف است برای اولین بار در شرکت صنایع پلاستیک صدف توس با نام تجاری صدف پک تولید و به بازار عرضه شد.

نام صحیح این ظرف ، ظرف پلمیری زعفران است. در تولید این نوع ظرف زعفران ، از پلی اتیلن و ترکیب آن با سایر مواد لازم استفاده می شود. این ظروف به دلیل شفافیت بسیار بالا و تفاوت کیفی بالای آن با ظروف پلاستیکی زعفران ، به ظرف کریستالی زعفران معروف شده است.

این ظروف به دلیل شفافیت بالا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این ظرف ها پس از ورود به ایران، توسط شرکت صدف پک ارتقا یافته و در طرح های متنوع و حجم های مختلف به بازار عرضه شده است.

این ظروف به دلیل ظاهر کریستالی ، شفافیت بالا و مقاومت مناسبی که نسبت به ظروف شیشه ای زعفران و ظروف پلاستیکی دارند ، در بازار زعفران ، با نام ظرف پلی کریستال یا ظرف کریستالی زعفران شناخته می شود. ویژگی های اصلی این ظروف عبارتند از:

  • شفافیت بالا نسبت به ظروف پلاستیکی
  • کاربرد پذیری بالا به دلیل شفافیت
  • ایجاد ارزش افزوده بالا روی زعفران
  • وزن نسبتا کم این ظروف

مهمترین نکات در خرید ظرف کریستالی زعفران

اگر قصد خرید ظروف کریستالی زعفران به منظور آماده سازی زعفران برای صادرات یا حضور در بازار داخلی زعفران را دارید به نکات زیر توجه کنید:

ظرف کریستالی مرغوب

کیفیت یک ظرف کریستالی زعفران از جنبه های مختلفی قابل بررسی است.

مرغوبیت ظرف پلی کریستالی از منظر سلامت

اولین نکته در نگهداری هر نوع ماده غذایی عدم تاثیر منفی روی محصول در گذر زمان است. شیوه نگهداری زعفران ایجاب می کند که ظرف زعفران مورد نظر، برای نگهداری طولانی مناسب باشد.

بسیار اهمیت دارد که ظرف کریستالی زعفران از موادی تهیه شده باشد که با مرور زمان و اشاعه مواد شیمیایی به کیفیت زعفران آسیبی وارد نشود. شما می توانید با مطالعه مقاله ویژگی های بسته بندی صادراتی زعفران اطلاعات بیشتری در مورد اهمیت این امر بدست آورید.

واحد توسعه و تحقیقات( R&D) شرکت صدف پک با دستیابی به فرمول ادتیوهای FOOD GRADE خاص استایرن جهت افزایش درخشندگی و شفافیت ظروف پلی کریستال موفق به تولید محصولات نهایی خود با ویژگی های منحصر بفرد شده است.

مرغوبیت ظرف پلی کریستالی از منظر زیبایی

زیبایی ظرف کریستالی زعفران از چند منظر قابل بررسی است:

  • عدم وجود موج در بافت پلی اتیلن ظرف کریستالی
  • عدم وجود تم رنگی در زعفران
  • خط دوخت در قالب گیری ظرف کریستالی

کیفیت پلی اتیلن استفاده شده در تولید ظروف کریستالی زعفران و نیز ترکیبات دیگری که در آن بکار میرود اهمیت بالایی دارد.

استفاده از مواد نا مرغوب در تولید ظرف کریستالی می تواند روی جنبه های زیبایی آن اثر منفی بگذارد.

به این منظور شرکت تولید کننده ظروف بسته بندی زعفران می بایست در تولید ظروف کریستالی زعفران موارد زیر را رعایت کند:

  • تهیه مواد اولیه مرغوب
  • استفاده از قالب های بی نقص چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ طراحی
  • استفاده از دستگاه های تزریق دقیق و به روز
  • استفاده از آزمایشگاه های دقیق به منظور تولید ترکیب موارد ظرف کریستالی
  • استفاده از پرسنل متخصص در فرآیند تولید

اگر شرکت تولید کننده ظروف بسته بندی زعفران دقت کافی در نسبت ترکیبات را رعایت نکند و یا در فرآیند تولید، توجهی به ایزوله بودن محیط کارخانه نداشته باشد، ممکن است ظرف مورد نظر در هر کدام از موارد موثر در زیبایی یا سلامت با مشکل مواجه شود.

به طور مثال به تصویر زیر دقت کنید. در تولید ظرف کریستالی سمت چپ ، به دلیل عدم توجه کافی و یا عدم وجود دانش کافی در ترکیب مواد ، شفافیت کافی وجود نداشته و یک تم آبی رنگ در آن مشخص است. ظرف کریستالی سمت راست ، محصولی است که در کارخانه تولیدی صدف پک تولید شده است.

به رفله های نوری سیاه در ظرف کریستالی در هر دو نمونه دقت کنید. رفله های دقیق مشخص کننده میزان شفافیت محصول است. همینطور که می بینید هیچ رنگی در بافت ظرف کریستالی تولید شرکت صدف پک وجود ندارد.

در چه زمانی از ظروف کریستالی زعفران استفاده نکنیم؟

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از ظرف پلی کریستال زعفران شرایط خاصی دارد.

به دلیل اینکه یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت زعفران ، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به زعفران است، لازم است در خرید ظرف کریستالی زعفران به این امر توجه کافی صورت گیرد.

بنابراین در مواقعی که تابش نور آفتاب اجتناب ناپذیر است، یا از ظروف دیگری استفاده کنید و یا آنها را در کارتن مادر نگهداری نمایید.

البته این امر در شرکت صدف پک ، با تولید بسته بندی کارتنی برای هر ظرف تا حدود زیادی مرتفع شده است.

انواع ظروف پلی کریستال زعفران

همانطور که گفته شد، ظرف پلی کریستال زعفران در ایران برای اولین بار توسط شرکت صدف پک در ایران تولید شد. این شرکت توانسته است پس از شروع تولید این ظروف ، بیش از ۳۰ نوع ظرف کریستالی زعفران و خشکبار را طراحی و تولید نماید.

طراحی از این منظر که حضور در بازار جهانی نیازمند نوآوری است اهمیت دارد. به همین دلیل تمامی ظروف کریستالی زعفران تولیدی این شرکت ثبت ملی و جهانی شده و امروز به لحاظ حقوقی ، تنها تولید کننده اصلی و قانونی این ظروف صدف پک است.

این ظروف در مدل های مختلف مانند ظروف کریستالی طرح برلیان ، طرح رویال ، نگین ، الماس و بسیاری مدل های دیگر تولید می شود.

همچنین هر کدام از این ظرف ها در حجم های مختلف تولید می شوند که برای اهداف مختلف قابل استفاده هستند.

می توانید تمامی ظروف کریستالی زعفران و خشکبار تولیدی شرکت صدف پک را مشاهده و اقدام به خرید نمایید.

شرکت صدف پک بزرگترین تولید کننده ظروف کریستالی زعفران

شرکت صنایع پلاستیک صدف توس نخستین تولید کننده انواع ظروف بسته بندی زعفران و خشکبار در ایران ، با نام تجاری صدف پک فعالیت خود را در سال ‍۱۳۶۵ آغاز نمود و امروز بزرگترین تولید کننده ظروف کریستالی زعفران در جهان است.

صدف پک یکی از شرکت هایی است که علاوه بر بازار داخلی ظروف بسته بندی زعفران ، توانسته سهمی از بازار خارجی نیز داشته باشد. به شکلی که امروز تولید حداقل ۵۰٪ از ظروف زعفران جهان توسط شرکت صدف پک صورت می گیرد.


مسائل و مشکلات صادرات زعفران در ایران

وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران

بر اساس آمار های جهانی، ارزش کل صادرات زعفران در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۲۱۸ میلیارد دلار بوده که از این مقدار، حدود ۱۸٫۴ درصد متعلق به چین و ۱۴٫۵ درصد متعلق به هند بوده است. در این میان ایران فقط ۱۱٫۵ درصد از کل صادرات زعفران را به خود اختصاص داده است.

ایران با تولید حدود 90 درصد از زعفران دنیا، بزرگ ترین تولیدکنندهٔ زعفران در جهان است. اما سهم ما از بازار این محصول بسیار اندک است. کارشناس ها علت آن را مشکلات صادرات زعفران می‌دانند که بر سر راه صادرکنندگان ایرانی قرار دارند.

به گفتهٔ کارشناس های این حوزه، زعفران ایران به خاطر نداشتن برند و نام جهانی، به نام اسپانیا و سایر کشورهای فعال در این حوزه معامله و صادر می‌شود. از طرف دیگر به خاطر نوسانات قیمت ارز و نبود امکان افتتاح ال سی، توسعهٔ این بازار پرسود عملا غیرممکن شده است.

شاید بتوان وجود منابع عظیم نفتی را یکی از موانع صادرات زعفران ایران و به طور کلی محصولات غیرنفتی در کشور دانست. فروش و صادرات نفت و محصولات وابستهٔ آن درآمدهای سرشاری نصیب دولت می‌کنند. همین امر باعث کاهش انگیزهٔ دولت مردان برای توجه به صادرات غیرنفتی می‌شود.

مشکلات و موانع صادرات زعفران در ایران

به وضعیت کنونی صادرات زعفران اشاره کردیم، اما دقیقا چه موانعی سر راه صادرکنندگان زعفران قرار دارند؟ در این بخش به برخی از مهم ترین مشکلات صادرات زعفران اشاره می‌کنیم.

  1. قوانین دست و پاگیر بر سر راه صادرات زعفران ایران

    با صدور بخشنامهٔ هیئت وزیران مورخ ۱۳۹۷٫۲٫۲ صادرات زعفران با کارت بازرگانی فرد صاحب برند عملا متوقف شده و از طریق کارت بازرگانی افراد متفرقه انجام می‌شود!

    خلاصهٔ این قانون این است که زعفران را صادرکننده با دلار حدود ۷ هزار تومانی صادر کرده و ارز حاصل را باید به دولت ۴۲۰۰ تومان بدهد! این قانون باعث افزایش قاچاق زعفران هم شده است.

  2. ضعف سیستم بانکی به دلیل تحریم

    یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران در ایران تحریم و در نتیجه ضعف سیستم بانکی است. خرید و فروش زعفران در سطح بین المللی نیازمند افتتاح ال سی است. چون مشتری خارجی زعفران می‌خواهد، اما مسلما نمی‌تواند به صادرکننده اعتماد کرده و پول را قبل از خرید کالا ارسال کند. از طرف دیگر صادرکننده هم نمی‌تواند اعتماد کرده و کالا را ارسال کند.

    اما تاجران ایرانی به خاطر تحریم هایی که علیه این کشور اعمال می‌شوند، نمی‌توانند ال سی باز کنند؛ اینجاست که مشتری خارجی به سراغ تأمین کننده های اسپانیایی، اماراتی و بقیه می‌رود. آن ها هم زعفران را از ایران می‌خرند و با برند خودشان عرضه می‌کنند.

  3. ضعف بسته بندی زعفران

    ایران در بسته بندی زعفران هم ضعف هایی دارد که باید برطرف شوند تا وضعیت کنونی صادرات زعفران بهبود یابد. در کشور ما توجهی به بسته بندی و سورتینگ زعفران طبق سلیقهٔ مصرف کنندگان بین المللی نشده است.

    امروزه صادرات زعفران ایران فقط در بسته بندی فلزی با نقش خاتم انجام می‌شود. اما زعفران خارجی در بسته بندی های شیک و شیشه ای به دیگر کشور ها صادر می‌شوند. ما برای حضور جدی در بازار های مصرف باید مطابق سلیقهٔ خریداران اقدام به بسته بندی محصول کنیم.


  4. نبود بازارسازی مناسب در بازار های هدف

    ما روی برند زعفران ایران هم کار نکرده ایم. همین هم منجر به تنزل جایگاه صادراتی ایران در آمار های جهانی شده است. بسیاری از مشتری های آمریکایی و اروپایی زعفران که زعفران ایرانی مصرف می‌کنند، آن را به نام زعفران اسپانیایی می‌شناسند!

    در واقع نبود بازارسازی مناسب برای زعفران ایران باعث شده مصرف کنندگان بین المللی علی رغم آنکه زعفران ایران را مصرف می‌کنند، اما از خاستگاه اصلی آن اطلاعی نداشته باشند.

  5. بازاریابی حرفه ای در سطح بین المللی

    محصولات کشاورزی و به طور ویژه زعفران، به خاطر برخی ویژگی ها به بازاریابی دقیق و علمی نیاز دارند. برای نمونه به خاطر فسادپذیری و از بین رفتن رنگ، طعم و عطر زعفران، باید محاسبهٔ دقیقی برای بسته بندی و مدت و شکل حمل آن صورت بگیرد.

    از طرف دیگر زعفران نسبت به وزن خود، حجم زیادی اشغال می‌کند. قسمت قابل توجهی از آن را آب تشکیل می‌دهد که در هوای خشک ایران به سرعت تبخیر می‌شود. پس باید در فاصلهٔ کوتاهی از زمان برداشت، به بازارهای مصرف برسد تا خواص و کیفیت خود را از دست ندهد.

    بنابراین با توجه به این موارد، نیاز به نظام بازاریابی خاصی است که بتواند زعفران را با کمترین هزینه، به دست مصرف کنندهٔ خارجی برساند و وضعیت کنونی صادرات زعفران را تغییر بدهد.

  6. توجه به نیاز و سلیقه مشتری خارجی

    توجه به نیاز و سلیقهٔ مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است. برای نمونه برخی کشورها زعفران را به خاطر عطر و طعمش استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید زعفران های درجه 3 و 4 را صادر کنیم که هم عطر دارند، و هم قیمت کمتری دارند.

    در مقابل برخی کشورها زعفران را به خاطر رنگ دهی استفاده می‌کنند؛ پس باید زعفران درجه 1 و 2 به این کشورها صادر شود. از آنجا که چنین سیستمی نیاز هر مصرف کننده را طبق خواست او برآورده می‌کند، در عین حال که وضعیت کنونی صادرات زعفران را بهبود می‌بخشد، سود بیشتری هم به همراه دارد.

  7. کنترل کیفیت و رعایت استاندارد ها

    یکی از مواردی که در افزایش صادرات زعفران و بهبود وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران تأثیرگذار است، آنالیز کیفیت زعفران و رعایت موارد مختلف به ویژه هنگام جداسازی کلاله ها از گل است. کشاورزان باید روش های کاشت و برداشت مدرن را جایگزین روش های سنتی کنند.

    برداشت سنتی زعفران باعث از دست رفتن کیفیت آن می‌شود. اگر زعفران را طبق استاندارد های بین المللی داشت و برداشت کنیم، علاوه بر رعایت بهداشت، کیفیت زعفران هم حفظ شده و در عرضه به بازار مصرف با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود.


چگونه می توان صادرات زعفران ایران را افزایش داد؟

در بخش قبل به برخی از مهم ترین مشکلات صادرات زعفران اشاره کردیم. اما اگر بخواهیم وضعیت کنونی صادرات زعفران را بهبود ببخشیم، چه باید بکنیم؟ در این بخش به راه حل هایی برای غلبه بر مشکلات صادرات زعفران در ایران اشاره می‌کنیم.

  • بازاریابی حرفه ای در سطح بین المللی

    محصولات کشاورزی و به طور ویژه زعفران، به خاطر برخی ویژگی ها به بازاریابی دقیق و علمی نیاز دارند. برای نمونه به خاطر فسادپذیری و از بین رفتن رنگ، طعم و عطر زعفران، باید محاسبهٔ دقیقی برای بسته بندی و مدت و شکل حمل آن صورت بگیرد.

    از طرف دیگر زعفران نسبت به وزن خود، حجم زیادی اشغال می‌کند. قسمت قابل توجهی از آن را آب تشکیل می‌دهد که در هوای خشک ایران به سرعت تبخیر می‌شود. پس باید در فاصلهٔ کوتاهی از زمان برداشت، به بازارهای مصرف برسد تا خواص و کیفیت خود را از دست ندهد.

    بنابراین با توجه به این موارد، نیاز به نظام بازاریابی خاصی است که بتواند زعفران را با کمترین هزینه، به دست مصرف کنندهٔ خارجی برساند و وضعیت کنونی صادرات زعفران را تغییر بدهد.

  • توجه به نیاز و سلیقه مشتری خارجی

    توجه به نیاز و سلیقهٔ مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است. برای نمونه برخی کشورها زعفران را به خاطر عطر و طعمش استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید زعفران های درجه 3 و 4 را صادر کنیم که هم عطر دارند، و هم قیمت کمتری دارند.

    در مقابل برخی کشورها زعفران را به خاطر رنگ دهی استفاده می‌کنند؛ پس باید زعفران درجه 1 و 2 به این کشورها صادر شود. از آنجا که چنین سیستمی نیاز هر مصرف کننده را طبق خواست او برآورده می‌کند، در عین حال که وضعیت کنونی صادرات زعفران را بهبود می‌بخشد، سود بیشتری هم به همراه دارد.

  • کنترل کیفیت و رعایت استاندارد ها

    یکی از مواردی که در افزایش صادرات زعفران و بهبود وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران تأثیرگذار است، آنالیز کیفیت زعفران و رعایت موارد مختلف به ویژه هنگام جداسازی کلاله ها از گل است. کشاورزان باید روش های کاشت و برداشت مدرن را جایگزین روش های سنتی کنند.

    برداشت سنتی زعفران باعث از دست رفتن کیفیت آن می‌شود. اگر زعفران را طبق استاندارد های بین المللی داشت و برداشت کنیم، علاوه بر رعایت بهداشت، کیفیت زعفران هم حفظ شده و در عرضه به بازار مصرف با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود.


  • حذف تعرفه و موانع غیر تجاری

    تعرفه ها و موانع غیرتجاری هم باعث کاهش صادرات زعفران ایران می‌شوند. صادرات زعفران ایران به صورت بسته بندی، قیمت آن را در کشورهای مقصد بسیار گران کرده و باعث کاهش تقاضای مصرف کنندگان خارجی می‌شود. از طرف دیگر صادرات فله ای آن هم باعث افت کیفیت و در عین حال ایجاد واسطه گری در خریدوفروش زعفران می‌شود.

    پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) می‌تواند تعرفه ها و موانع غیرتعرفه ای را کاهش بدهد. طبق اصول موافقت نامهٔ گات (موافقت نامهٔ عمومی تعرفه و تجارت) هم، تعرفه ها باید به تدریج کاهش یابند، موانع غیرتعرفه ای حذف شده و به تعرفه تبدیل شوند.


منبع: شرکت صنایع پلاستیک صدف توس

هزینه های گمرکی برای صادرات زعفران

    مجوزهای لازم برای صادرات زعفران

      انواع زعفران ایران تحت کد تعرفهٔ 091020 به بیش از ۴۰ کشور مختلف جهان صادر می‌شود. بر اساس آمار گمرک ایران، بیشترین حجم صادرات زعفران ایران به ترتیب به کشورهای امارات متحدهٔ عربی، اسپانیا، چین، عربستان سعودی، هند، سوئد، هنگ کنگ، ایتالیا، تایوان و قطر است.

      صادرات انواع زعفران مستلزم اخذ مجوزهای مختلفی است که عبارت اند از:

    1. مجوز از مؤسسهٔ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،
    2. گواهی بهداشت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،
    3. گواهی قرنطینهٔ دام و نبات هم در صورت درخواست خریدار زعفران،
    4. برای هرگونه فعالیت صادرات و واردات، کارت بازرگانی هم الزامی است.

    نکتهٔ مهم اینکه برای ارسال زعفران در مقادیر زیاد که جنبهٔ تجاری دارد، باید کارت بازرگانی داشته باشید. اما طبق تبصرهٔ ت از بند 1 مادهٔ 10 آیین نامهٔ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، صدور کالا توسط افراد مبتدی برای دورهٔ 6 ماهه، با مجوز وزارت صمت امکان پذیر است.

    پس اگر در آغاز کار هستید و می‌خواهید بازار صادرات زعفران به سایر کشورها را محک بزنید، نیازی به کارت بازرگانی نیست. شما می‌توانید با مراجعه به وزارت صمت، صرفا مجوز کوتاه مدتی برای صادرات زعفران دریافت کنید.

    نکتهٔ دیگر اینکه صادر کننده برای تعیین قیمت کالاهای صادراتی خود، باید به کمیسیون نرخ گذاری مراجعه کند. اما اگر در صادرات زعفران به سرتاسر دنیا دنبال سود بیشتری هستید، زعفران را در بسته بندی های زیر 30 گرم صادر کنید.

    در ادامهٔ مقاله به حقوق و عوارض گمرکی صادرات زعفران و چگونگی محاسبهٔ آن بر اساس قانون امور گمرکی می پردازیم.

    محاسبه حقوق گمرکی صادرات زعفران

    محاسبات گمرکى یعنی محاسباتى مانند حقوق گمرکی، عوارض گمرکى، سود بازرگانى و سایر موارد در صادرات زعفران؛ محاسبه هر کدام از این موارد بر مبنای ارزش کالا انجام مى‌شود. محاسبهٔ ارزش کالا هم مستلزم اطلاع از مواردى مانند بهای CIF یا بهای سیف و نرخ ارز و … است.

    پس اولین قدم در محاسبات گمرکى، محاسبهٔ ارزش کالاست. در معامله متعارفی بر اساس مادهٔ ۱۰ قانون امور گمرکى، ارزش کالا در گمرک عبارت است از:

    بهای CIF یا بهای سیف یا همان بهای خرید کالا در مبدأ؛ به علاوهٔ هزینهٔ بیمه و حمل ونقل، و کلیهٔ هزینه هاى مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همین طور حق استفاده از امتیاز نقشه، مدل و علامت بازرگانى و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و نیز سایر هزینه هایی که تا زمان ورود به اولین دفتر گمرکی، به آن کالا تعلق مى‌گیرد.

    این ارزش از روى فهرست خرید یا سایر اسناد تسلیمى صاحب کالا تعیین شده و بر اساس نرخ ارز و برابرى هاى اعلامی از سوی بانک مرکزى ایران در روز تسلیم اظهارنامه محاسبه مى‌شود.

    عوارض صادراتی زعفران بستگی به نوع بسته بندی آن دارد. عوارض صادرات انواع زعفران فله در بسته بندی های بیشتر از 30 گرم، بر اساس مصوبهٔ شمارهٔ 218586/ت41997ک مورخ 1387/12/14، معادل 5 درصد از قیمت پایهٔ صادراتی است.

    در ادامه با جزئیات بیشتری از تعاریف مورد نیاز در محاسبهٔ حقوق گمرکی صادرات زعفران آشنا می‌شوید.

    بهای سیف (CIFچیست

    در مقرراتی که از سال ۱۹۶۳ میلادى در تجارت جهانى متداول شده، بهای سیف (CIF) عبارت است از مجموع ارزش کالا، بیمه و کرایهٔ حمل.

    پس برای تعیین ارزش کالا در گمرک، ابتدا باید قیمت پرداخت شده براى کالا و هزینهٔ حمل آن و همین طور هزینهٔ بیمه مشخص شوند. این ارقام از روى اسناد تسلیمى توسط خریدار اظهار می‌شوند که توسط بانک گواهى شده است.

    البته گواهى بانک ظَهر اسناد صرفا برای مشخص شدن اصالت اسناد است. این گواهى در تائید صحت ارزش هاى مندرج در اسناد نافذ و معتبر نیست. گمرک با استفاده از فرمول هایی که در قانون امور گمرکى، به ویژه مواد ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ پیش بینى شده و مادهٔ ۱۲۱ آیین نامهٔ اجرایی آن دربارهٔ صحت یا عدم صحت ارزش هاى اظهاری بررسى و اقدام می‌کند.

    قیمت عرضه شدهٔ کالا شامل هزینه هایی مانند بازاریابی، تبلیغات، و سایر حقوق مربوط به ساخت و تولید کالاست. اما ارزش کالا در گمرک، دربرگیرندهٔ هزینه هاى دیگرى هم است که خریدار تا ورود کالا به اولین دفتر یا مقصد گمرکى متحمل می‌شود. حق سفارش کالا و کارمزد مراکز تهیه و توزیع، از جملهٔ این هزینه ها هستند.

    اما نرخ حقوق و عوارض گمرکی چگونه محاسبه می شود؟

    نرخ ارز در محاسبه حقوق گمرکی

    براى محاسبهٔ ارزش کالا برای پرداخت حقوق گمرکی صادرات زعفران ابتدا ارزش کالا که با پول خارجى فاکتور شده باید به واحد پول ایران تبدیل شود. اما نرخ آن چقدر است؟

    نرخ ارز براى محاسبات گمرکی، نرخ رسمى ارز است که بانک مرکزى ایران هر روز اعلام و ابلاغ مى‌کند. بنابراین کالا با هر نوع ارزى خریدارى شود، محاسبات گمرکى فقط بر اساس ارز رسمى بانک مرکزی انجام می‌شود.

    البته نرخ ارز روزانه تغییر می‌کند؛ پس براى پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مربوطه برای صادرات زعفران، نرخ چه روزى باید ملاک محاسبه قرار بگیرد؟ به موجب مادهٔ ۱۰ قانون امور گمرکى نرخ ارز مربوط به روز تسلیم اظهارنامه به گمرک به عنوان معیار تبدیل ارزش کالا به ریال و پرداخت حقوق و عوارض گمرکى قرار گرفته است.

    به موجب تبصرهٔ ۳ از مادهٔ ۴ آیین نامهٔ اجرایی قانون امور گمرکى، منظور از روز اظهار، همان روزى است که صاحب کالا طبق اظهار خود وجوهى را که به ترخیص کالا تعلق مى‌گیرد، به صندوق گمرک می‌پردازد.



    منبع: شرکت صدف پک

راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران چه هزینه هایی دارد

    در این مقاله بررسی کوتاهی خواهیم داشت درباره اینکه برای تاسیس یک برند جدید زعفران و راه اندازه کارخانه مربوط به آن به چه مقدار هزینه نیاز خواهید داشت.

    هزینه راه اندازی فضای شرکت بسته بندی زعفران

    برای راه اندازی یک شرکت بسته بندی زعفران با ظرفیت ۲۴۰ کیلو گرم زعفران در سال چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است. این کار حداقل نیاز به سه تا پنج نفر نیروی کار هم دارد. همچنین این کار دوره بازگشت سرمایه ای کمتر از یک سال دارد.

  1. هزینه دریافت مجوز برای راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران

    رفت و آمد ها و آماده سازی مدارک مورد نیاز مستلزم صرف هزینه است. در نهایت هزینه های لازم برای ارائه به سازمان اداره بهداشت و جهاد کشاورزی باید در نظر گرفته شود.

  2. هزینه خرید یا اجاره زمین برای کارخانه بسته بندی زعفران

    در صورت داشتن مکانی مناسب برای ساخت شرکت بسته بندی زعفران در هزینه های مورد نیاز  بسیار صرفه جویی می شود. اما لازم به تذکر است در صورتی که مکانی که در اختیار دارید از لحاظ نکات بهداشتی و شرایط استاندارد فاکتور های لازم را ندارد، بهتر است این هزینه را متقبل شوید. چرا که مکان مناسب شما را برای ارائه بسته بندی زعفران استاندارد یاری می نماید.

  3. هزینه ساختن بنا و سوله و فضاهای مورد نیاز

    با استعلام از بنگاه ها می توانید حدود قیمت را در نظر گرفته و با رعایت استاندارد های در نظر گرفته به ساختن کارخانه بسته بندی زعفران اقدام کنید.

    1. هزینه تجهیز کارخانه بسته بندی زعفران

      با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت می توانید از حدود قیمت ها اطلاع پیدا کرده و با مراجعه به بازار های اصلی و مادر با کمترین هزینه تجهیزات را خریداری نمایید.

    2. هزینه حمل و نقل

      از آنجایی که زعفران با وجود حجم کم قیمت بسیار بالایی دارد و فضای کمی نیاز دارد، حمل و نقل زعفران فله به محل کارخانه بسته بندی زعفران و حمل بسته بندی زعفران صادراتی به محل فروش توجیه اقتصادی دارد.

      سرمایه در گردش کارخانه بسته بندی زعفران

    1. خرید زعفران فله

      اصلی ترین سرمایه در گردش مورد نیاز در یک کارخانه بسته بندی زعفران تامین زعفران مورد نیاز برای بسته بندی است.

      اگر قیمت خرید هر مثقال زعفران را ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ظرفیت کارخانه ۲۴۰ کیلو گرم در سال باشد:

      هر مثقال معادل ۴ گرم و ۶۸ سوت؛

      هر کیلو به صورت تقریبی ۲۱۷ مثقال است؛

      یک کیلو زعفران: 40.000 * 217 = 8.680.000 تومان؛

      240 کیلو گرم زعفران: 8.380.000 * 240 = 2.083.200.000 تومان

      1. مواد اولیه بسته بندی زعفران

        شما برای انجام بسته بندی نیازمند مواد مصرفی همچون چسب، سلفون و وکیوم هستید. البته در شرایطی که استاندارد بالای بین المللی را رعایت می کنید دستگاه خلا و گازهای مورد استفاده را نیاز خواهید داشت. پس این موضوع باید در راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران لحاظ شود.

      2. بازاریابی و فروش زعفران بسته بندی شده

        هزینه های بازاریابی اینترنتی

        قبل از تولید عمده به بازاریابی محصول توجه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله بعد از تولید و بسته بندی زعفران آن را روانه بازار کنید. بازاریابی اینترنتی گزینه بسیار مناسبی در این مسیر می باشد. شما با کمک گرفتن از افرادی که در این زمینه تبحر بیشتری دارند می توانید از بازارهای بین المللی برای بسته بندی های زعفران صادراتی خود استفاده نمایید.

        هزینه های تبلیغات زعفران

        زعفران کالایی است که خواهان زیادی دارد. اما به همین اندازه تقلب در آن زیاد است.

        بنابراین خریداران با احتیاط زیادی اقدام به خرید می کنند. بنابراین هزینه های تبلیغات برای شناخته شدن برند زعفران ضروری است.

        هزینه های دفاتر و یا فروشگاه های زعفران

        وجود دفاتر فروش برای بازرگانان در کشور های مختلف ضروری است. همچنین اگر مصرف کننده نهایی را هدف قرار داده اید، هزینه های فروشگاه نیز باید دیده شوند.

        هزینه آب و برق و گاز

        بسیاری از دستگاه های موجود در یک کارخانه بسته بندی با برق کار می کنند. هزینه هایی که کارخانه برای راه اندازی اولیه و استفاده از دستگاه های متقبل می شود بخش قابل توجهی از هزینه ها را شامل می شود.

        هزینه های نیروی انسانی

        بخش عمده ای از هزینه های نیروی انسانی مربوط به نیروی انسانی متخصص است.

        مسئول کنترل کیفیت، آزمایشگاه، مالی و بسیاری افراد دیگر به انضمام کارمندان بسته بندی این هزینه ها را تشکیل می دهند.

      3. آزمایشگاه زعفران

        آزمایش و آنالیز کیفیت زعفران نیز جزو هزینه های یک کارخانه بسته بندی زعفران است. این آزمایش ها معمولا در خارج از شرکت انجام می شوند. زیرا راه اندازی این آزمایش ها برای یک کارخانه مقرون به صرفه نیست.

        1. کنترل کیفیت زعفران

          ویژگی زعفران در مراحل مختلف مورد اندازه گیری و توسط بازرس مورد نظر بررسی می گردد. شما در مراحل مختلف باید هزینه های مربوط به کنترل کیفیت و آنالیز زعفران را بپردازید.

          خرید زعفران فله

          باید توجه داشت در زمان خرید زعفران فله به تازه بودن و کیفیت بالای آن توجه داشت تا بسته بندی زعفران مورد قبول استاندارد ها قرار گیرد.

          کنترل حین فعالیت

          باید در نظر داشت مسئول کنترل کیفیت هر دو ساعت یک بار به صورت مرتب از خط تولید بازدید و عملکرد کارگران و زعفران را مورد بررسی قرار داد و نتایج را ثبت نموده تا در نهایت محصولی با کیفیت به قسمت نهایی انتقال داده شود.

          کنترل محصول نهایی

          پس از ساخت تولید و بسته بندی اولیه محصول مطابق استانداردهای ملی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج توسط بازرس کنترل کیفیت در فرم مخصوص و همراه با بسته بندی زعفران صادراتی قرار می‌گیرد.

          صادرات زعفران بسته بندی شده

          در صورتی که بازار خارجی را هدف گرفته باشید، هزینه صادرات نیز به سرمایه در گردش مورد نیاز در راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران اضافه می شود.

          می توانید با مطالعه مقاله آماده سازی زعفران برای صادرات و نیز انتخاب روش حمل و نقل زعفران صادراتی اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

          حمل و نقل زعفران

          دوره تولید زعفران بسیار کوتاه است. به شکلی که معمولا در عرض چند روز چیدن زعفران به اتمام رسیده و می بایست به سرعت مراحل پاکسازی، خشک کردن و رساندن به کارخانه انجام شود.

          به دلیل سرعت لازم در این بخش و نیز عدم امکان انجام مراحل در یک جا، هزینه حمل و نقل زعفران بیش از معمول خواهد بود. اما به دلیل حجم کم محموله زعفران معمولا خیلی بالا نیست.


      4. منبع: شرکت صنایع پلاستیک صدف توس