کارتن لمینت چیست

کلمه لیمنت را احتمالا در جاهای دیگری نیز شنیده اید. دندانپزشکی، صنعت چاپ و حالا صنعت کارتن سازی. لمینت در لغت به معنای چسباندن است. در واقع لایه و پوششی است که روی یک لایه دیگر چسبیده و آن را در بر می گیرد. این لایه را معمولا جهت زیبایی بخشی و افزایش استحکام اشیاء و اغلب برای زیبایی سازی مقواهای ای فلوت یا سی فلوت استفاده می کنند. این مقواها به دلیل کنگره داشتن فاقد سطحی صاف بوده و قابلیت چاپ روی این سطح وجود ندارد؛ بنابراین کار چاپ طرح ها را روی ورقه های گلاسه انجام داده و در صورت نیاز از روکش سلفون یا یووی استفاده کرده و این طرح را روی انواع مقوا های ای فلوت، سی فلوت و پنج لایه مورد نظر می چسبانند.

لمینت در صنعت کارتن سازی و بسته بندی جایگاه ویژه ای داشته و به وفور استفاده می شود. بسیاری از جعبه های تزئینی زیبا و دسته دار که برای بسته بندی کادو ها استفاده می کنیم از این نوع هستند. کاربرد کارتن لمینت را در انواع صنایع نباید دست کم گرفت. این کارتن ها مقاومت بالایی در برابر فشار و له شدگی دارند و استحکام بالایی در برابر وزن زیاد از خود نشان می دهند، و از طرفی از محصول در برابر رطوبت و نور و هر گونه ماده مضر جلوگیری می کند.

لمینت و کاربرد آن در صنعت چاپ

لمینت و صنعت چاپ؟ بله، این پوشش در صنعت بسیار به کار می رود. می پرسید چطور؟ به بنرهایی که در شهر نصب می شود دقت کرده اید؟ آری، بنرها نمونه ای از چاپ لمینتی هستند. اما در این حرفه مقوای چاپ شده را توسط دستگاه افست روی کارتن هایی از جنس های مختلف چاپ می کنند. لمینت یک ورق یا غشای بسیار نازک است که در صنعت چاپ روی پوشش های مختلف چاپ شده و از انواع کارتن لمینت نیز محکم تر است. یکی از ویژگی های این ورق این است که نقش محافظ را برای پوشش زیرین خود در برابر هر گونه چروک شدگی یا پاره شدن ایفا می کند؛ مانند کارت ها یا بروشور های لمینت شده در دستتان که پوششی سخت و ضخیم داشته و به راحتی خراب نمی شوند.

روش های انجام لمینت کارتن

یکی از مهم ترین مراحل در بخش کارتن سازی های صنعتی استفاده از لمینت است. کاربرد کارتن لمینت را در بخش های مختلف بازار به ویژه در ساخت کارتن های دکوری و تزئینی نمی توان انکار کرد. البته کیفیت چسب لمنینت و نوع آن در دوام کارتن یا جعبه نقش موثری دارد. در صنعت کارتن سازی معمولا از دو نوع لمینت سرد و لمینت گرم استفاده می شود که هر کدام کارایی و ویژگی های خاص خود را دارند:

لمینت سرد

دستگاه هایی که کار لمینت سرد را انجام می دهند در صنعت کارتن سازی برای مقواهای سینگل، کارتن سه لایه و 5 لایه آنهم توسط چسب سیلیکات کار لمینت سازی را انجام می دهند. البته گاهی به جای استفاده از چسب سیلیکات از سلفون یا صحافی بر روی کارتن مورد نظر کار لمینت استفاده می کنند.

لمینت گرم

از انواع کارتن لمینت که به این روش لمینت می شوند می توان به کارت های هدیه و ویزیت، منو های غذا یا حتی پوسترها اشاره کرد. هر دو لمینت سرد و گرم در انواع مات و براق تولید می شوند و در بخش های جداگانه استفاده می شوند.

تفاوت کارتن های لمینتی با سایر کارتن ها

در فرآیند تولید کارتن لمینت طرح مورد نظر را ابتدا روی مقوا از طریق ماشین افست چاپ کرده و در نهایت اقدام به لمینت مقوای چاپ شده روی ورق کارتن کرده و آن را به کارتن مورد نظر انتقال می دهند. اما فرآیند تولید کارتن های معمولی متفاوت است. چطور؟ فرآیند تولید این کارتن ها به صورت مستقیم انجام می شود. بدین معنی که در این فرآیند دستگاه چاپ فلکسو همزمان که کارتن را ساخته و عملیات چسباندن لبه ها و دایکات کردن را انجام می دهد، نقش و طرح مورد نظر را نیز روی کارتن چاپ می کند؛ یعنی مستقیما این فرآیند را روی کارتن پیاده می کند. تنها مزیت کارتن های معمولی در قیمت پایین تر آن ها نسبت به لمینتی ها است. از فواید و مزایای کارتن های لمینتی نسبت به معمولی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استحکام بالای کارتن
  • کیفیت بالا چاپ
  • شکیل بودن طرح و کارتن
  • به کار بردن دقت بالا در طرح ها

تفاوت قیمت کارتن های لمینتی با کارتن های دیگر

گفتیم که در این صنعت مراحلی نسبتا سخت تر و زمان بر به کار می رود تا کاغذ چاپ شده برروی کارتن مورد نظر چاپ شود. از چاپ بر روی کاغذ های گلاسه و به کار بردن انواع رنگ ها گرفته تا مرحله چسباندن این مقواهای طرح دار بر روی کارتن آن هم به وسیله دستگاه، موجب هزینه بر بودن این مقواها و در نهایت کارتن ها می شود. قیمت کارتن لمینت عموما از قیمت سایر کارتن ها بیشتر است. با این وجود بهتر است قبل از سفارش این کارتن ها نوع کاغذ، وزن و ابعاد کارتن و نوع فلوت به کار رفته در آن را نیز در نظر بگیرید؛ چراکه تاثیر مستقیمی در قیمت کارتون لمینت شده دارد.


منبع: شرکت کارتن لاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد