چاپ روی کارتن های بسته بندی

وقتی به بسته بندی ها دقت می کنیم تصاویر مختلفی روی آن ها خواهیم دید که گاهی توسط همین تصویر های رنگی و جذاب به خرید مشتاق می شویم. اما این تصاویر چگونه روی کارتن ها جا خوش کرده اند و چگونه و توسط چه دستگاه هایی انجام شده است؟ یکی از این دستگاه ها، دستگاه نوزومی بوده که برای چاپ روی کارتن های کنگره دار مورد استفاده قرار می گیرد. چاپ روی بسته بندی ها به انواع و روش های مختلفی صورت می گیرد که به ترتیب در ادامه به آن ها اشاره شده است:

چاپ کارتن با روش فلکسوگرافی

در این روش از چاپ طرح را به صورت مستقیم و با استفاده از دستگاه ی به نام فلکسوگرافی بر روی بسته بندی ها پیاده می کنند. اما فلکسوگرافی چیست و چگونه عمل می کند؟

در این روش از چاپ دستگاه فلکسوگرافی مانند یک مهر پلاستیکی عمل می کند. در واقع در این نوع چاپ کلیشه هایی از جنس ژلاتینی قابل انعطاف را مورد استفاده قرار می دهند و قسمتی از دستگاه که نقش و طرح برجسته دارد با کارتن و جعبه در تماس مستقیم قرار گرفته و طرح را روی آن پیاده می کند. این نوع از چاپ روی کارتن از راحت ترین روش ها بوده که به راحتی بر روی کارتن های لای ه ای نیز به کار می رود. اغلب لگوها و مشخصات شرکت ها که به صورت چاپ روی بسته بندی ها دیده می شوند توسط این نوع از چاپ انجام شده است.

از ویژگی های این نوع چاپ می توان به این نکته توجه قرار کرد که این روش جهت چاپ نوشته ها مورد استفاده قرار می گیرد نه عکس؛ چرا که کیفیت عکس در این نوع چاپ خیلی پایین بوده به همین خاطر عموما برای چاپ عکس مورد استفاده قرار نمی گیرند. این نوع از چاپ به صورت تک رنگ، دو یا سه رنگ و روی هر دو نوع کارتن سفید و قهوه ای انجام می شود. از جمله مزایای روش چاپ فلکسوگرافی که منجر به تولیدات در حجم بالای آن ها شده می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت بالای چاپ
  • توانایی چاپ بر روی سطوح هموار و ناهموار و چند لایه
  • هزینه های منطقی و مناسب
  • قابلیت ماندگاری بسیار بالای طرح ها بر روی بسته بندی

چاپ افست در کارتن سازی

یکی دیگر از روش های چاپ روی کارتن این روش بوده که حاصل فشار دو لاستیک به صورت استوا نه ای آغشته به رنگ بر روی کارتن است. این چاپ از پر رونق ترین چاپ ها بوده و کیفیت بسیار بالایی و تیراژ نسبتا پایینی دارد. از آنجا که این چاپ برجستگی یا فرورفتگی ندارد به رابط (زینک) چاپ مسطح نیز موسوم است.

اما رنگ ­ها در چاپ افست چگونه­ اند؟

دو نوع رنگ در این نوع از چاپ استفاده می شود:

  • رنگ CMYK : در واقع شامل چهار رنگ اصلی می شود که با ترکیب این رنگ ها 256 رنگ جدا و متفاوت اما ثابت و همین طور میلیون ها رنگ ترکیبی ایجاد می شود. در واقع این چهار رنگ شامل رنگ های فیروزه ای، ارغوانی ، زرد و رنگ سیاه است که بقیه رنگ ها از ترکیب این چهار رنگ اصلی ایجاد می شوند. این رنگ ها به راحتی روی کارتن ها می نشینند.
  • رنگ پنتون : مجموعه ه ایی از طیف های رنگی هستند. مجموعه ه ای گسترده از انواع رنگ ها که خاصیت زیبا سازی بسته بندی ها را به همراه دارد. چاپ کارتن بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی نمونه ای از به کارگیری رنگ های پنتون است که با تنوع بالایی از رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرند.

چاپ لمینتی بسته بندی ها

این چاپ به نوعی از چاپ گفته می شود که در واقع یک لایه چاپ شده با رنگ و طرح را با یک لایه نایلونی یا سلفونی بر روی کارتن بسته بندی می چسبانند. این روش کارتن را زیبا و درخشان تر و البته مقاوم تر می کند. چاپ روی کارتن آن هم به این روش به دلیل کیفیت بالا پرطرفدار بوده و در بازار مورد استفاده زیادی قرار داشته و در عین حال با تیراژ های بالا می توانند برای صادرات نیز به کار روند. البته گاهی این چاپ را از نوع افست یاد می کنند.

چاپ کارتن به روش سیلک

این چاپ را از ساده ترین چاپ روی بسته بندی به حساب می آورند که به صورت تک رنگ یا دو رنگ مجزا و به صورت مستقیم روی کارتن چاپ می شوند. در این نوع از چاپ رنگ را توسط یک شابلون و با استفاده از غلتک های مخصوص روی مقوا چاپ کرده که اتفاقا طرح را زیبا و با دوام نشان می دهد. از ارزان ترین روش ها به حساب آمده و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار دارند. اما از جمله مزایا و معایب این نوع از چاپ را در ادامه بخوانیم:

مزایای استفاده از چاپ سیلک

  • کیفیت بالای رنگ
  • چاپ در تیراژ های پایین تر از 1000 عدد
  • هزینه پایین چاپ نسبت به بسیاری دیگر از انواع چاپ
  • ظرفیت چاپ بر روی انواع سایز ورق از بزرگ تا کوچک

معایب چاپ سیلک

  • چاپ در فونت و طرح کوچک و ریز کیفیت پایینی دارد
  • سرعت این نوع چاپ نسبتا پایین است
  • دقت پایین در این نوع چاپ به دلیل بالا بودن خطای انسانی
  • بالا بودن هزینه های نهایی در این نوع چاپ به ویژه در تیراژ های بالاتر


منبع: کارتن لاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد